Inzicht helpen ontwikkelen.
Daar draait het om.
Inzicht helpen ontwikkelen.
Daar draait het om.
Een doorgaande lijn van rekenstrategieën in alle groepen
Het handelingsmodel is een schematische weergave van de rekenwiskundige ontwikkeling, zoals die geldt voor alle leerlingen. Het model helpt de leerkracht om te zien welke stap terug er gemaakt kan worden, wanneer een leerling vastloopt op een bepaald niveau. Ook versterkt de koppeling tussen de verschillende niveaus het inzicht: Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen 5 + 1 en 1 + 5 in een realistische context?
Een doorgaande lijn van rekenstrategieën in alle groepen
Het handelingsmodel is een schematische weergave van de rekenwiskundige ontwikkeling, zoals die geldt voor alle leerlingen. Het model helpt de leerkracht om te zien welke stap terug er gemaakt kan worden, wanneer een leerling vastloopt op een bepaald niveau. Ook versterkt de koppeling tussen de verschillende niveaus het inzicht: Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen 5 + 1 en 1 + 5 in een realistische context?
Het belang van een goede analyse en diagnose
Methode Rekenkracht werkt vanuit het Drieslagmodel. Het helpt de leerkracht om zicht te krijgen op de plaats in het proces waar het mis gaat. Met de informatie uit het digitale systeem kan de leerkracht een analyse maken: Waar valt een groep of leerling op uit? Het stellen van een diagnose wordt dan eenvoudiger: Wat is de oorzaak van de uitval? Dat is het vertrekpunt voor een leerstofplanning en instructies. Ook leerlingen doorlopen deze stappen op eigen niveau. Daardoor ontstaat persoonlijk eigenaarschap en gaat de leerling zich verantwoordelijk voel voor de eigen rekenprestaties.
Het belang van een goede analyse en diagnose
Duo partners werken aan een eigen thema. Dat geeft overzicht en bespaart tijd in voorbereiding en afstemming. In alle leerjaren werken de leerlingen aan dezelfde set van strategieën. Daarmee ontwikkelt de leerling een vast handelingsrepertoire, waarop hij leert vertrouwen. Leerlingen krijgen alle ruimte om van en met elkaar te leren. Activerende werkvormen vormen daarvoor de basis.