De leerstofplanning volgt uit de resultaten van de leerlingen
Veel scholen willen graag flexibeler met leermiddelen werken. De hoop en verwachting is dat hiermee maatwerk voor leerlingen dichterbij komt. Een vaste route in de leerstof kan dan een belemmering zijn. Maar het vinden van een goede combinatie van leermiddelen bij de beschreven doelen is ook niet gemakkelijk. In methode Rekenkracht is al dat werk al voor je gedaan. Bij ieder onderwerp zijn concrete leerdoelen geformuleerd en geordend van gemakkelijk naar moeilijk. Voor ieder leerdoel zijn er instructies, oefenmateriaal en toetsen beschikbaar. Zodra je weet waar een leerling op de leerlijn staat, kun je dus aan de slag.
De leerstofplanning volgt uit de resultaten van de leerlingen
Een passend aanbod voor je leerlingen
De leerstofplanning maakt het mogelijk om schoolbreed aan hetzelfde thema te werken. In combinatiegroepen kun je dan bijvoorbeeld instructies bundelen. Om het wiskundig denken te stimuleren zijn de instructies kort en activerend. Leerlingen zijn ook tijdens de instructie - in een afwisseling van materialen, schriftelijk en digitaal - aan het werk.
Duo partners werken aan een eigen thema. Dat geeft overzicht en bespaart tijd in voorbereiding en afstemming. In alle leerjaren werken de leerlingen aan dezelfde set van strategieën. Daarmee ontwikkelt de leerling een vast handelingsrepertoire, waarop hij leert vertrouwen. Leerlingen krijgen alle ruimte om van en met elkaar te leren. Activerende werkvormen vormen daarvoor de basis.
Een passend aanbod voor je leerlingen
Duo partners werken aan een eigen thema. Dat geeft overzicht en bespaart tijd in voorbereiding en afstemming. In alle leerjaren werken de leerlingen aan dezelfde set van strategieën. Daarmee ontwikkelt de leerling een vast handelingsrepertoire, waarop hij leert vertrouwen. Leerlingen krijgen alle ruimte om van en met elkaar te leren. Activerende werkvormen vormen daarvoor de basis.
De leerling is eigenaar van zijn eigen leerproces
Methode Rekenkracht nodigt leerlingen voortdurend uit tot eigenaarschap. In de instructie leren de leerlingen hoe zij de strategie kunnen gebruiken en aan een ander uitleggen. De leerlingen maken zelf een analyse van hun werk en sporen de oorzaak van mogelijke fouten op. Wanneer iets niet duidelijk is, bespreken zij dat eerst met een medeleerling. Als de leerlingen er samen niet uitkomen, vragen ze de juf of meester om hulp. De leerlingen houden hun resultaten bij op een taakkaart en bespreken die met de leerkracht.
De leerling is eigenaar van zijn eigen leerproces
Methode Rekenkracht nodigt leerlingen voortdurend uit tot eigenaarschap. In de instructie leren de leerlingen hoe zij de strategie kunnen gebruiken en aan een ander uitleggen. De leerlingen maken zelf een analyse van hun werk en sporen de oorzaak van mogelijke fouten op. Wanneer iets niet duidelijk is, bespreken zij dat eerst met een medeleerling. Als de leerlingen er samen niet uitkomen, vragen ze de juf of meester om hulp. De leerlingen houden hun resultaten bij op een taakkaart en bespreken die met de leerkracht.